Promotion

Thursday, April 28, 2011

Merakam Gambar Yang Cantik - Asas Fotografi Digital

Merakam imej digital yang baik adalah sesuatu yang kita semua boleh lakukan, sayangnya ramai dari kita tidak mempunyai masa untuk mempelajari semua fungsi dan menguasai selok-belok kamera digital kita dan merakam foto digital yang terbaik mungkin. Dengan memikirkan perkara ini saya telah menyusun pelbagai asas fotografi digital untuk membantu anda mendapatkan yang terbaik dari setiap foto digital yang anda rakamkan.

Tips no:1. Keluarkan mata merah dari foto anda.Adakah anda tahu bahawa mata merah disebabkan oleh lampu kilat (flash light) yang memantul dari retina subjek anda?



Kadang-kadang ketika anda mengambil gambar, anda akan melihat bahawa mata subjek kelihatan merah. Hal ini disebabkan flash memantul dari retina subjek anda.


Beberapa cara untuk mengurangkan mata merah ketika anda mengambil gambar:

• Meningkatkan cahaya sekitar dalam bilik (contohnya, cahaya dari sumber selain lampu flash).
• Mintalah subjek berpaling dari kamera sedikit.
• Guna kamera dengan tetapan(setting) pengurangan mata merah (red-eye reduction setting).
• Guna flash luaran (external flash).

Jika anda sudah memiliki foto digital yang mempunyai kesan mata merah, ada beberapa cara untuk memperbaiki imej. Kebanyakan perisian editing gambar memiliki fungsi untuk menghilangkan kesan mata merah.

Dalam kebanyakkan perisian anda akan memilih kawasan yang mempunyai mata merah. Anda kemudian klik ke kawasan merah mata dan melakukan perubahan.

Akan bersambung pada tips seterusnya.
InstaForex

No comments:

Post a Comment